
1 

 

The “Tomato Man” in Retrospective 
 

V.J. Ballester-Olmos 
 
Introduction 
UFO-related imagery is powerful, it is the reason it definitely attracts me. Fantastic 
(in its full sense) air machines and colorful humanoids repeatedly appear in any 
collection of UFO and flying saucer photographs. And FOTOCAT, being an archive 
of 13,000 reports of this category, is packed with it. A pair of stills under the tag of 
“alleged alien body-crash of 7/7/48” have rested in my files since the end of year 
1980, and this is the excuse for the present entry. I am basically doing a selected 
literature review to highlight the existing major information sources, one that might 
be of interest to UFO students and historians. Also, to add my own bit of data. 
 
The Story 
On November 21, 1980, a tri-group paper entitled “Alien Body Photos: An Updated 
Report” was published by the Coalition of Concerned Ufologists, i.e., the Mutual 
Anomaly Research Center and Evaluation Network (MARCEN), the UFO 
Information Network (UFOIN), and the Ohio UFO Investigators League (OUFOIL), 
headed by their respective leaders Williard McIntyre, Dennis Pilichis and Charles J. 
Wilhelm, the first from Maryland, the other two from Ohio (USA). In an introduction 
to the report, McIntyre wrote: 
 
…after exchanging three letters with a gentleman in Tennessee, we received from 
a him a letter in mid-December 1978 that came with an 8x10 glossy print of a lot of 
debris and the charred remains of some type of body…the letter contained a 
challenge to identify the contents of the photo. We promptly fired off a letter giving 
our guess that it showed that remains of a light aircraft crash and its burned pilot. 
The response came in early January 1979 in the form of a three page, typed-single 
spaced letter detailing a fantastic odessey [sic] of a young Navy photographer 
flown to Mexico in 1948 as part of a team to document the crash of a 90-foot 
diameter “flying saucer” and its dead pilot. A fantastic adventure unfolded in those 
three pages ending with the writers concern for his own security since he was still 
in the service and fearful of prosecution for breaches of security. 
 
The identity and background of the sender was checked and found proper; by the 
end of November 1979, once MARCEN had guaranteed in writing his anonymity, 
the source provided the original negative, which was analyzed by Eastman Kodak 
and other laboratories, which concluded that the picture had been taken at least 30 
years before, and that no photographic tampering had been conducted. In May 
1980, the source sent a second negative. This time, the body was lying in 
vegetation on a hillside. By then, in their own admission, MARCEN members “had 
begun believing this fantastic story.” In August 1980, the source gave permission to 
make the pictures and the story public, not without warning “of the possible 
consequences of such a release.” McIntyre wrote next: “Little did we know or 
visualize the explosion that would really come or who would detonate it.” 
 



2 

 

 



3 

 

After disclosure, all hell broke loose over the Coalition of Concerned Ufologists, 
and apparently it was intense from the “ufological heirarchy” [sic]. At this point, their 
stand was: “Universally condemned as hoaxes by skeptics and establishment 
ufologists alike, the photos remain unidentified….No I personally believe that these 
photos and the story surrounding them are either completely authentic as told by 
our source or it is a complete hoax perpetrated in a sophisticated manner…” 
 



4 

 

The source informed he had 40 negatives more, and MARCEN sent someone to 
his mail address in San Antonio, Texas, only to find he did not live there, “but was 
known.” We have since learned—McIntyre finishes his prologue—that this was a 
mail drop used by the source to protect his actual identity even from us and that 
the name we knew him and checked out was actually the name of another member 
of the photographic team that supposedly documented the UFO crash and who 
has since died. A call by the source saying he would be in Washington, D.C. by 
Thanksgiving, when he would be willing to meet them, allowing them to probe his 
identity and inspect the rest of the negatives, was the last clue as to his 
whereabouts. 
 
What was the tale narrated by the invisible source? Allegedly (everything from now 
on has to be taken allegedly, this is, with a good pinch of salt), he was a 
photographer assigned at White Sands Proving Ground, New Mexico, when he 
heard that at 13:22 hours on July 7, 1948 an early warning radar tracked an object 
moving at great speed crossing Washington state flying southeast. When the 
bogey was near Albuquerque, New Mexico, two F-94s attempted to intercept, in 
vain. By 14:29 hours it disappeared from the radar screens. It was determined that 
it had landed or crashed in Mexico, in the state of Nuevo León, between Nuevo 
Laredo and the Sabinas River, some 30 miles south of Laredo, Texas. 
 
The Mexican military was notified of the incident and at 18:30 hours the U.S. Army 
and Air Force were onsite. A Naval Intelligence officer who was in Mexico City 
heard about that and planted himself on location by 20:10 hours. It was he who, 
after surveying the site, got authorization for the source’s photographic team to be 
airlifted to the site. They were told they were going to the site of a top secret 
airplane crash, where they arrived at 02:15 of the following day. 
 
There they saw “the remains of the frame and structure of a disc shaped craft still 
smouldering and smoking some 12 hours after it had crashed.” What they 
observed and photographed was “an unearthly shaped craft made up of earthly 
looking debris” (a contradiction in their own terms, but this is ufology!). It was 
perfectly circular, about 90 feet in diameter, 28 feet in thickness at the center and 
tapering off to 5 feet thick at the perimeter.  
 
Only one body was found, severely burned. It was 4 feet, 6 inches long [1.37 m]. 
Its head was extremely large for the body size by human proportions. The eyes 
had gone from the fire and the eye sockets were much larger than in humans and 
wraparound to give 180 degree vision. No visible ears or nose, but openings there. 
Two arms longer than in humans and the hands had four claw-like fingers. Well, 
other minutely-detailed data abound, as the writer-source certainly liked to spin a 
story. The first negative supplied was cut up, representing something like one sixth 
in size of the original, because of the recognizable persons appearing in the other 
portion of the complete photograph, as per the sender.  
 
 
 



5 

 

The GSW Probe 
The Coalition report includes an initial analysis by Ground Saucer Watch, which 
concluded that “there is evidence of the ‘creature’ being severely burned and 
mutilated as a result of an obvious accident…signs of rigor mortis are indicative of 
the time after death…the time is calculated at 12 hours [appropriately, added 
emphasis]…measurement of the head and jaw bone are on the face…and a 
careful study of the extremities…compared to foreign pathology records, revealed  
a commonality between these measurements and that of a laboratory 
monkey…the wreackage [sic] materials revealed common ‘terrestrial’ geometric 
shapes and signs of manufacture…the size of the creature is 836 mm…there is 
evidence of a horny sheath covering the toe portion of the primate. The nail, which 
is covered by hair, is very similar to that of a monkey.” Report signers Fred Adrian 
and William H. Spaulding wrote that It is the consensus of the GSW photographic 
review staff that the photographs represent a misinterpretation of a normal 
laboratory monkey (either a rhesus or orangutan) that has been badly burned and 
partially dismembered. GSW associated this to illegal rocket tests of the U.S. 
Government over Texas populated areas.  
 
The solicited GSW conclusion provoked a headache in the Coalition of Concerned 
Ufologists, who actually believed it was a dead alien! They immediately suggested 
that Spaulding was manipulating the case “trying to mold the evidence to fit his 
own personal theory advanced on national television that UFOs are not 
extraterrestrial and originate from mundane sources on Earth.”  
 
The Coalition found out that the first United Stated rocket experiment with German 
V-2s with a Rhesus monkey aboard was on June 11, 1948, launched from White 
Sands, and the monkey died before launch. Apparently, that V-2 went astray and 
landed in Mexico, but it hit Juarez, some 800 km NW of Nuevo Laredo and close to 
White Sands. Also, the US-launched V-2’s maximum range was ~110 km, while 
the distance from White Sands to the flying saucer crash point was not less than 
900 km. Another counterargument was that the size of a primate is about 2 feet 
(0.61 m), shorter than the calculated length for the ‘creature’ by GSW (0.86 m). 
(Did no one think that 0.86 m does not match either with the 1.37 m figure stated 
by the source?) For the Coalition, there was no evidence of any tail in the 
photograph either. 
 
In the GSW News Bulletin of April 1981, pages 10-13, the Adrian-Spaulding report 
was published in a pun-intended article by Spaulding entitled “Get the Monkies Off 
My Back!”, which included some additional content.1 It disclosed that the 
“Maryland-based organization has published a feeble counter against the original 
analysis, based on both biased and erroneous information.” GSW presented new 
facts to “this almost-silly incident”:  
 

 
1 http://www.cufos.org/GSW-Bulletin/GSW_Bulletin_1981_Apr.pdf 

 

 



6 

 

(a) A continuing analysis of the first photograph revealed that the burnt-effect of the 
dead alien head is “attributable to blistering on the space helmet worn by the 
monkey [see the following photo]. A fastening snap on the helmet has been 
discovered which is identical to early-space devices worn by test animals. The 
lighter or whitish marking on the deceased monkey is attributable to the area where 
the safety belt and buckle would have protected it from the intense heat/fire affects 
in the crash. A dark, strand-like substance covering both bodies has been 
tentatively identified as burnt nylon, the material used in “spacesuits” for test 
animals.” 
 
(b) Certain remarks made to the media by McIntyre are labeled as “misinformation 
to strengthen his already weak case, by casting doubts on the photographic 
evaluation.” 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

From the GSW report. 

 
To close the monkey hypothesis, it is known that “the United States launched 
flights containing primate passengers primarily between 1948 and 1961 with one 
flight in 1969 and one in 1985.”2 Apes, macaques and monkeys were used to that 
end.  
 
 

 
2 https://en.wikipedia.org/wiki/Monkeys_and_apes_in_space 

 



7 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ape named “Able” launched to space in 1959. Image borrowed.3 

 
Impact in UFO Media 
The ufological community is like an ill-assorted family, and the 3-group coalition 
faced numerous other rows with colleagues, commencing with the “authority” on 
dead humanoids, Len Stringfield, he who disqualified the alien dead body pictures 
because they did not match with what he thought were “real” alien bodies, in 
particular the photos of an alien creature found in secret chambers beneath the 
Empire State Building (cover of Ancient Astronauts magazine, November 1977). 
Poor Stringfield was a guy most prepared to put up with a lot. He spent all his life 
swallowing as true every tale of UFO crashes and dead bodies he was told by 
innumerable anonymous sources. In this case, it was a Larry Barns from New 
Jersey who took a model to the offices of the publisher of AA. “[He] brought in a 
doll 4 inches long and had it photographed by then editor Jeffrey Goodman. These 
photos were later used on the cover and inside the magazine. Over lunch they 
made up the story of an alien being buried under the Empire State Building.” This 
quote—a situation witnessed by Timothy Green Beckley—comes from a letter he 
sent to Dennis Pilichis dated November 4, 1980.  
 
Since August 1980, the Coalition promoted and featured the pair of photographs in 
local and national newspapers, TV stations and UFO outlets. It triggered a cascade 
of articles in UFO media, in the States but also in foreign revues, avid for 
sensationalism. UFOIN (D. Pilichis) submitted the information to UFO Report, 

 
3 https://en.wikipedia.org/wiki/Monkeys_and_apes_in_space#/media/File:Able_air_and_space.jpg 

 



8 

 

where it was published in December 1980, pages 10 and 12. The article strictly 
followed the tale as written by their unknown source and unequivocally the photos 
were stated as showing “the body of one alien in the debris of the crash after the 
craft burned.” The initial skeptical position has vanished. As for the magazine 
editors, they considered it to be “the breakthrough ufologists have been waiting 
for…and then again it could be something else entirely!” 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
UFO magazines covering dead aliens. Left: Official UFO. Right: UFO Report (see text above). 

 
MUFON and Stringfield 
The—by then, largest UFO organization—Mutual UFO Network (MUFON) also 
entered in the controversy, indirectly, with the publication of an article by Leonard 
H. Stringfield in the December 1980 issue of The MUFON UFO Journal, pages 11-
16 (“Status Report on Alleged Alien Cadaver Photos”). Conspirative-minded, 
Stringfield complained that his own 29 sources for retrieval of crashed saucers had 
dried all of a sudden: “I cannot help but wonder—he wrote—if someone in a 
powerful position pressed the “silence” button.” Therefore, he found suspicious the 
timely disclosure in August 1980 of a set of photos showing a burnt alien body, 
under the auspices of Williard McIntyre. He attacked the GSW’s conclusion that it 
was a monkey used in early military rocket tests, calling it “disinformation.”  
 
Apparently, he did not value the contrary posture by McIntyre and his partners. As 
a matter of fact, he talks of a “master plan” to discredit “any photographs that may 
surface showing alien cadavers, and beyond that, any serious research into the 
story of crash/retrievals.” In a follow-up to that article, in the MUFON journal of 
September 1981, Stringfield published “The Puzzling Case of the Cadaver Photos,” 
aimed to “re-state my position as it relates to my continuing research into this 
sensitive and controversial issue…because of the constant noise of criticism, insult 
and baseless rumors.” The author, in paranoid mode, did not believe it was 
coincidental that he and Charles Wilhelm (part of the Coalition), both from the 



9 

 

Cincinnati area, came up with individual sets of photos displaying dead alien 
bodies at the very same time: “Think of the odds against this coincidence.” Another 
unbelieved “coincidence” is that back in September 1980 there began a “broadside 
of blatant attacks against my photos, my work, my credibility,” Stringfield said. I am 
not into details of that persecution, however I can but imagine that the response by 
rational people to pictures of aliens in a refrigerated chamber, like the ones he 
defended, would be nothing less than a plain laugh. Matter-of-factly, all purported 
evidence accumulated by Stringfield for crashed and retrieved saucers over the 
years, resulted in nothing but smoke. His sources were always pulling his leg. A 
grievous example of gullibility and intellectual blindness.  
 
Stringfield called the reaction of the Coalition members a “selective vendetta” 
because he had termed their photos a hoax. And he reacted in this familiar way: 
“Certainly, I would not characterize Wilhelm or Pilichis or even McIntyre as secret 
agents, but if there is a conspiratorial meaning in the pattern of coincidental events, 
is it possible that all three were unwitting stooges for somebody else pulling their 
strings?” Evidently, there are people who live in another world, in a cloud of self-
delusion.  
 
The SBI Evaluation 
Next is The Scientific Bureau of Investigation Report (Pete Mazzola, editor) for 
February 1981, touching upon this subject in the cover and interior pages 2-3. It 
also reproduced a clipping from the Morning Journal of August 30, 1980, when the 
tri-UFO-group started spreading the story and the pictures. This UFO fanzine 
displays a tremendously ridiculous logo including the word POLICE and stars 
within an official-looking badge and “investigative specialists” in the cover that 
makes readers associate it to FBI. Well, they had their own “analyzation” of the 
photographs, that concluded that they fell short from 2 to 8 years to year 1948, 
they were genuine “to their specific purpose and then misinterpreted incorrectly by 
the researchers involved,” measurements for the fur-covered body were 0.97 to 
1.12 m and from 23 to 34 kg of weight, the being wearing a helmet made of see-
through glass, two black hoses of 1.3 to 2.5 cm appear to be attached to back of 
helmet, the military-looking outfit is revealed not to be military after photo 
enhancement. Finally, their opinion, based on the data relevant to the being, 
agreed with that of Bill Spaulding/GSW. This was monkey business for the FBI, 
excuse me, SBI of New York. The precision of deductions they were able to make 
from the photos from these amateur investigators from their Staten Island 
“laboratories” is to be “praised.” Their conclusions went as far as to suggest that 
Coalition leaders “were duped into believing the photos to be true….intelligence 
gathering agencies of the U.S. used this ploy to continue ridicule of the 
phenomenon” or, as second alternative, “researchers involved perplexed  
hoax…[for]…satisfying their own egotistical motives.” I do not know what is worse. 
Anyway, cockfighting. 
 
Other Articles, National and Foreign 
The issue of February 1981 of UFO Report revisited the theme on its pages 10 and 
12 with info supplied by Ohioans Pilichis and Wilhelm, this time without 



10 

 

acknowledging McIntyre. The update basically copied the imaginative account by 
their unknown source, as if it was the Bible. No signs of critique in their review at 
all. In the article, they criticized their critics (Springfield and MUFON), without 
mentioning them. The GSW report was included almost in full. The monkey 
hypothesis was not refuted or discussed but curiously interpreted: “Was the 
government misleading our source? Was he led to believe, along with the rest of 
the recovering team that they were documenting a UFO crash, when in reality they 
were using this as a cover story for their own secret experiments?” Rampant 
paranoia. This seed in UFO circles would grow in the following years, reaching to 
the crazy state of affairs we are contemplating today (lamentably also visible in US 
politics, incidentally). 

 
 

 
                         Cover of SBI Report and its Conclusions. 

 
 
La Recherche is a Paris-based French language popular science magazine 
covering recent scientific news. It is published by the Société d'éditions 
scientifiques (the Scientific Publishing Group). The July-August 1981 issue 
included a two-page article (pages 884-885) by Michel Granger devoted to this 
case. Under the title “A quite particular extraterrestrial,” it printed the main alien 
picture, and the Coalition rapport was abstracted, as well as the GSW study. Pros 
and cons regarding the alien and the ape theories were discussed. Granger 
finishes by saying: “We bet that ufologists will cling to these slender arguments for 
a long time; they are used to this exercise in this case and, by a sort of masochism, 
find reason for their stubbornness facing the official science which opposes them 
with common sense and critical mind.”  
 
New Report 
The last article by Pilichis and Wilhelm, noted above, seemed to indicate that the 
Coalition of Concerned Ufologists had ended their partnership. In 1982, Charles J. 
Wilhelm, director of OUFOIL, released a 53-page report: “An Investigative Report 
Into the Alledged [sic] Alien Body Photos.” In the Editorial, he wrote that the 
previous report by the tri-group Coalition had been published in haste, without 
OUFOIL being consulted during its make-up. Not only that, in their checking of the 
story they had found several discrepancies, in fact “a dozen flaws” which were 



11 

 

ignored by the other members of the Coalition. OUFOIL  decided to release its own 
report, marked as an “independent investigative report.” It started with a section to 
meticulously dissect McIntyre’s introduction in the Coalition report, basically stating 
that they never had access to the supposed identity of the source for alleged 
protection purposes; they were refused a copy of the agreement with the source; 
the claim that a microdensitometer test had been conducted was questioned on the 
basis that only a print, not a negative, had been received at that time; the Kodak 
analysis claimed by McIntyre was also put in doubt and a letter by Kodak dated 
January 26, 1981 informed that “…the negatives you describe were not sent to 
Kodak for analysis by either Dr. McYntyre [sic] or anyone else.” It was even denied 
that a MARCEL representative was ever sent to check the source credentials on 
site, and  finally it threw a serious accusation:  “Perhaps the real truth is that there 
is no source at all. That the real source is Mr. McIntyre himself” [What an 
unexpected twist of events!] OUFOIL characterization of the November 1980 
Coalition report was: “full of contradictions, undocumented facts and just pure hog 
wash” (their emphasis). 
 
It is followed by a section to break-down the story itself. They consulted White 
Sands Missile Base on any air disaster they might have been involved in around 
July 7, 1948 which occurred in Mexico between Nuevo Laredo and the Sabinas 
River. The received reply stated: “We have no knowledge of the air disaster you 
inquired about. Nuevo Laredo is over 500 miles [805 km] from our installation. 
Additionally, White Sands Missile Range does not investigate such incidents.” 
OUFOIL also queried about any team sent to photograph the crash, and White 
Sands’ response was: “There was a photography experiment done with the V-
2…However, our records show no special team which performed the functions you 
described.” They also discovered that the early warning system radar mentioned 
by the source was not operative in 1948. The Dias Air Base also mentioned by the 
source was not in operation that year. The F-94 aircraft supposedly in flight to 
pursue the object did not fly until 1949. The crash area vegetation is similar to what 
is found in the eastern states of the US, not in Mexico. Blow-ups of the 
photographs show wiring present (source stated none was discovered) and 
indicate earthly metal configurations with welded joints. The uniform worn by the 
officer in the second photograph did not come into existence until 1957, not 1948. 
Experts very knowledgeable on burned patients at the Shriners Hospital for 
Crippled Children (Cincinnati, Ohio) confirmed the photos represented the 
“incinerated body of a human.” In summary, review of an additional 20 items from 
the Coalition report ruined it completely, as well as the original story communicated 
by the alleged source: “45% of the listed items prove the story a hoax,” they 
concluded.  
 
But, attention, it also uncritically affirmed that “The description of the body is very 
similar to those given by various anonymous [my emphasis, also to add unverified] 
medical and military sources, who have been involved with other alledged [sic] 
UFO crashed with bodies involved.” [My goodness! A well-reinvestigated report is 
in the verge of being spoiled with this statement, absolutely opposite to reality, as 
no example of purported evidence of dead humanoids has ever proved legitimate. 



12 

 

A sidenote to mollify Stringfield?] The large OUFOIL report also checked the GSW 
analysis. To make a long story short, it supported the GSW arguments to confirm 
the authenticity of the negatives, but it strongly disagreed with its V-2 and monkey 
conclusion. The report supplied lots of  detailed historical information on V-2 
experiences in the US that led OUFOIL to conclude that given “the time period in 
question and the size of the burnt body, we feel that the photos are not of a V-2 
rocket tests failure showing a burnt monkey. Its [sic] very possible and most likely 
the body is that of a human being from this planet in a small aircraft that crashed. 
The chances are that the aircraft was perhaps a military one.”  Finally, the role of 
Williard McIntyre as probable instigator of the whole affair is seriously considered 
by background, motivation and actions. 
 

 
Left: evidence of common wire remains found close to the body’s left shoulder. Some type of 

eyeglasses? 
Right: in the craft’s structure can be observed a simple six-sided hex nut, tubular piping, angle iron 

and various welded areas, quite made-in-Tierra. 
 

Timothy Green Beckley is an old-timer of US ufology, a pioneer in the flying saucer 
and paranormal business (emphasis added), what today would be called an 
“influencer” in the terrain of nuts-and-bolt ufology. He casually had founded 
OUFOIL in the early 1970s. He could not but contribute something to this subject, 
and he did it with the article “Blockbuster Photos…Dead Aliens Found in UFO 
Crash,” published in UFO Review # 9, pages 10-11 (ca. 1981). Introduced as 
“What may turn out to be the most sensational photographs ever released in the 
United States endeavors to show the charred remains of a humanoid being that 
was found among the remains of a UFO that crashed near the Mexican border 
more than three decades ago,” Green set out the narration as initially presented by 
the tri-group report in November 1980, side by side with an “exclusive interview” 
with Charles Wilhelm, when he had not parted company yet with his two other 
colleagues. Wilhelm still adhered to the original tale as told by the mystery source 
in all terms with absolute credulity, as he described the “crashed interstellar 
vehicle,” his numerous talks to the source, “his true identity to become known in a 
near future,” and confirming statements like these. Replying to a question on why 
they are sure their informant is not lying, Wilhelm reassuringly declared: “We 



13 

 

checked this out for more then [sic] a year before we released our findings.” 
Wilhelm next expands on reasons for accepting the authenticity of their source’s 
credentials and about all the background research they did: “we don’t have any 
reason to suspect that he’s fabricating,” he admitted. For what we found a little 
before, this is truly an extraordinary case of conversion from believer to doubtful 
Thomas.  
 
Other Views 
In the Spanish language, a quite comprehensive reference to this case was signed 
by Mexican UFO researcher Luis Ruiz Noguez. Ruiz, a chemist by profession and 
the author of a variety of articles and books on photographs of UFO entities in 
Mexico and abroad, oversaw the 1948 dead alien pictures in Ovnis extrellados in 
Mexico (Crashed UFOs in Mexico), Mina publisher, 1996, pages 8 to 24. Ruiz 
wrote a detailed expose of most of what has been known about this controversy. 
Ruiz places this story as another fairy tale of the repeated category of UFO 
crashes in Mexico, of which he counts up to 25 such volatile incidents in UFO 
literature! Legend, not fact, in his experienced opinion. 
 
A different interpretation for the photographs is that advanced by US engineer 
Larry Robinson of Indiana University. For its originality, I quote him in full: “The 
helmet is a motorcycle or auto racing helmet, not a pilot’s helmet, not an aviator’s 
helmet for that period. Aviation helmets necessarily had large earphone headsets 
and ear seals built into them, so the pilot could use the radio with the helmet on. 
They are missing from the helmet in the picture, as are the holes and fitting needed 
for their installation. Also, parts of the rear fork of the motorcycle are in the picture. 
The pipes are part of either a tent structure common here, or of a carnival ride. 
Both use that kind of construction. I figure the motorcycle crashed at a fair or a 
race, striking the tent or carnival ride. There is a circular plywood structure under 
the body, which suggests a carnival ride. Part of the folding card table is also 
visible, as is some Romex (which makes me doubt the date as being 1948).”4 

 
The British author Jenny Randles in Fortean Times of May 2006 (page 28) wrote 
that “…the extent of the tissue damage does not preclude that it is human and 
evidence (often cropped out of shot) of what looks like a pair of spectacles implies 
this is the tasteless abuse of an image of a test pilot trapped in a fire after a plane 
crash.” 
 
Conclusions 
Either an aircraft pilot or the victim of a motorcycle accident, all points to a 
mundane origin of the unfortunate person depicted in the stills. A logical, down-to-
earth, rational assessment of the whole issue seems simple, at least to me: old 
pictures (late 1940s or early 1950s) of an accident where the man was badly burnt. 
Sweetened with a false flying saucer crash story. What looks like a mystery novel 
must simply come from someone who wanted to make a good laugh out of gullible 
ufologists, if not an internal, self-built hoax to create publicity for a UFO group or 

 
4 Larry Robinson, e-mails to V.J. Ballester-Olmos, April 1, 2002, and March 27, 2003. 



14 

 

personality. What amazes me is how the recipient of the photographs, who had 
made a realistic evaluation at the first sight of them, radically changed it to an alien 
scenario on the basis of an unverified narrative. It shows a pitiful eagerness of 
belief, if not something even more embarrassing.  
 
Can anything else new be added in this controversy? I think so. Disregard the 
GSW monkey hypothesis (and, therefore, the accompanying V-2 test). We center 
on the body’s cranium. According to a review done by our consulting expert Andrés 
Duarte, the head of the “Tomato Man”5  looks quite similar to a human skull seen 
from above, as it can be seen in various resources found in the net.6 On the other 
hand, the monkeys’ crania seen from above that are shown in the following pages7 
do not look much alike, “therefore I think it is a person and not a primate,”8 Duarte 
establishes for comparison. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Left: Human skull. Right: Monkey skull. 

 
To sum up, the two mystery photographs presented here obviously depict a lifeless 
human body out of context. The reason why only a small piece of the complete film 
was sent from the anonymous source attempted to hide the normal environment 

 
5 According to Ron Schaffner, “Robert Easley is credited with coining the term “Tomato Man,” 

https://web.archive.org/web/20130819133741/http://web.archive.org/web/19991115054253/home.fuse.net/arc

site/tomato.htm 
6 https://www.pinterest.cl/pin/489133209510585229/ 

https://www.dreamstime.com/top-view-above-human-skull-isolated-white-isolated-human-skull-top-view-

image117589062 

https://www.123rf.com/photo_117336760_top-view-of-human-skull-isolated-on-white-background.html 
7 https://www.furaffinity.net/view/1980021/ 

https://pressbooks-dev.oer.hawaii.edu/explorationsbioanth/chapter/__unknown__-4/ 

https://www.nhm.ac.uk/discover/news/2020/november/new-species-of-monkey-is-already-critically-

endangered.html 
8 Andrés Duarte, e-mail to V.J. Ballester-Olmos. June 13, 2021. 



15 

 

surrounding an accident, aircraft, motorcycle, or whatever. In this regard, this is 
fake ufology at its best. 
 
This article has been based entirely on published records collected in my files 
since 1980. It comprises what I consider to be the best and most well-informed 
sources of information on this controversy. It is not intended to be an in-depth 
study of the photographs or the flying saucer story, but a literature trip on the 
circumstances wrapping this specific case of an alleged alien corpse, for the 
benefits of students who did not know the real deal in terms of bibliography.  


